Verksamhetschef edvard.bjornvinge@ntf.se 072 075 93 29
Här visas våra senaste pressmeddelanden.
Barnens rätt till en trygg skolväg fortsätter hotas av bilister som inte håller hastighetsbegränsningen. Trots återkommande uppmärksamhet kör fortfarande nästan hälften av bilisterna för fort utanf...
Efter flera framgångsrika genomföranden återkommer utbildningen "Ta tillbaka ratten" till Jönköping under 2025. Utbildningen är särskilt utformad för pensionerade kvinnor som har körkort, men som p...
Endast en av 20 kommuner blir godkända efter att NTF observerat väglaget på gångstråk under vintermånaderna 2024–2025. Enligt kommunerna behövs mer resurser, bättre dialog och bättre samsyn kring v...
Däckrazzia firar 20 år. Sedan starten har drygt 31 000 bilister fått sina däck undersökta, resultat har kommunicerats till många fler och kunskapen om däcken har ökat. På vissa områden utvecklingen...
Mätningar av cykelhjälmsanvändning visar att vi har långt kvar för att kunna klara målen för 2030. Nu uppmanar NTF både kommunerna och cyklisterna att göra mer. Speciellt viktigt när pendelcyklinge...
Kan man tävla i trafiksäkerhet? Ja, visst kan man det! Mellan den 18 mars och 26 april anordnas #10sekunder för elever i hela Sverige. Tävlingen tar avstamp i det faktum att varannan bilist kör för...
Nästan var sjätte cyklist som skadas allvarligt har cyklat omkull på grund av halka. Om fler ska välja cykel framför andra transportmedel krävs bättre underhåll av cykelbanor. Kommunerna måste ocks...
Yrkestrafiken och företagsbilar som skyltar sitt företagsnamn borde föregå med gott exempel och verka för större hastighetsefterlevnad både i tätort och på landsbygden. Så är dock inte fallet. När ...
Den 31 augusti infördes nya regler för A-traktorer, bland annat finns det nu krav på att använda bälte. För mopedbil har bälteskravet funnits sedan länge, undantaget är om man har hjälm. Nationella...
Bra, men inte tillräckligt. Det säger forskare vid VTI och NTF om förändringen av trafikförordningen för A-traktorer som regeringen nyligen beslutade om. Också körkortsutbildningen måste göras om, ...
Här visas de senaste 7 dagarnas artiklar.
Karlavagnen, sön 14 sep 2025
Nej men alltså det var fint att prata med dig. När man har många års erfarenhet av ett visst jobb eller att tanka kring det. Så det var fint att få in det här med hemtjänsten i samtalet. För vi har ju varit inne mycket på trafik och vi inledde med att prata med det här. Det var ju den här undersökningen som Nationella Trafiksäkerhetsförbundet hade gjort om att vi kör för fort. Alltså varannan belist utanför svenska skolor. Det är ju helt vansinnigt när man tänker på det. Och den här tresekundersregeln är att man håller avstånd. Ja, precis. Att man absolut inte tar några risker i trafiken. Nej, vi ska vara rädda om varandra allihopa såklart. Men vad fint att få prata med dig Lennart Johansson.
Sveriges Radio, ons 10 sep 2025
Nationella Trafiksäkerhetsförbundet genomför just nu Däckkollen. Här kontrolleras bilars lufttryck och mönsterdjup för att samla statistik om däckens skick. Lars Nordqvist från förbundet säger att många bilägare glömmer att kontrollera lufttrycket, vilket kan leda till högre bränsleförbrukning. Jessica Gredin jessica.gredin@sverigesradio.se Hans Boqvist får godkänt av NTF:s Lars Nordqvists däckkoll. Foto: Jessica Gredin/Sveriges Radio
Förmiddag i P4 Östergötland, tis 9 sep 2025
Vad heter du? Anneli. Anneli Lind. Okej. Är du nöjd med det här nu? Är du chockskadad? Jag är nöjd. Man kan ju bli det när man hamnar i världens centrum. Ja, men tack för att jag fick fick komma och vifta med mikrofonen. Jag avbröt inte er nu då. Lars Nordqvist, jag har inte ens presenterat dig. Du är ju från Nationella Trafiksäkerhetsförbundet. Och ni är ute och gör det som ni kallar för däckkollen. Ja, det gör vi. Det är lite grann för att föra statistik. Se hur däcken ser ut på Sveriges bilar i stort sett. Det har vi gjort sedan 2011. I stort kan man säga att det blir bättre. Vad är det som blir bättre? Är det vi som kör och fattar att vi måste bry oss om det här eller är det däcken som blir bättre?
MyNewsdesk SE, tis 9 sep 2025
Ökad medvetenhet och kunskap Syftet med Däckkollen är att öka medvetenheten om vad man som bilist behöver ha koll på när det gäller däcken. Resultat från mätningarna ger också viktig kunskap om däckens skick på svenska vägar – kunskap som ligger till grund för åtgärder för ökad trafiksäkerhet och bättre hållbarhet. I år genomförs Däckkollen i Västernorrland, Dalarna, Gävleborg, Värmland, Västmanland, Östergötland samt i Skaraborg och Göteborg i Västra Götaland. Däckkollen är en del av Däckrazzia, en samverkan mellan Energimyndigheten, VTI, Däckbranschens informationsråd, Nationella trafiksäkerhetsförbundet NTF och Bilprovningen. För mer information, kontakta: Lars Nordquist, NTF, lars.nordquist@ntf.se, 070-319 02 25
Nyheter P4 Gävleborg, mån 8 sep 2025
Men vi gör ju inte detta för att få en logg utan för att det här är viktiga frågor för oss. Och vi har ju dessutom en grupp, en HB2G-arbetsgrupp på Enheten för social hållbarhet. Och de kommer fortsätta med sitt arbete för att utveckla de här frågorna. Sade alltså landshövding Carina Ståhl-Herstedt. Reporter Thomas Forsman. Energimyndigheten, VTI, Däcksbranschens informationsråd, Nationella trafiksäkerhetsförbundet, NTF och bilprovningen drar nu igång ett samarbete som går ut på att öka bilisters medvetenhet om betydelsen av ett rejält däcksmönster på bildäcken. Det får absolut inte vara mindre än 1,6 mm djupt. Vid däcksrassian erbjuds bilister att frivilligt kolla den här saken vid polisens trafikkontroller och olika bensin- och laddstationer. Det var nyheten. Jag heter Thomas Kroop. Hej, Josefin
Nyheter P4 Kristianstad, mån 8 sep 2025
Bland annat flaggas det på Förslöv skola där pojken gick och där är skolans krisorganisation aktiverad. Imorgon så kommer skolan att hålla öppet som vanligt men det finns personal på plats för de som behöver prata. Både församlingshemmet och ungdomshus i Förslöp håller också öppet under eftermiddagen idag och kvällen. Mer än varannan bilist kör för fort förbi skolor. Det visar mätningar som Nationella Trafiksäkerhetsförbundet NTF gjort i samband med skolstarten i august i år. Lars Nordqvist är nationell projektledare för hastighetsprojektet på NTF. Just nu söker vi sponsorer för att kunna fixa en egen elanslitning för att kunna sätta upp belysning åtminstone omkring upphämtningsplats för skolhusbarnen och vid busshållplatsen. Vad pratar man för summor? Det handlar väl omkring 75 000 plus lite armatyrrör och sen driften tillkommer ju efter det. Det är väldigt mycket pengar men varje krona som vi kan få in på något sätt är väldigt värdefull.
En 15-årig pojke har dött efter en olycka i morse mellan en moped och en traktor i Förslöv utanför Båsta. Det här skriver polisen på sin hemsida. Pojken körde mopedan och fördes till sjukhus med ambulans men hans liv gick inte att rädda. Anhöriga är underrättade enligt polisens hemsida. Mer än varannan bilist kör för fort förbi skolor. Det här visar mätningar som Nationella Trafiksäkerhetsförbundet NTF gjort i samband med skolstarten i augusti i år. Lars Nordqvist är en nationell projektledare för hastighetsprojektet inom NTF. I en del fall så är det stressade föräldrar som lämnar vid skolan som liksom inte tänker sig för hela vägen. Och sen tror jag det är en del som på det svenska skiter i att hålla hastighetsbegränsningen utanför skolor. Mätningarna har gjorts vid åtta skolor i olika delar av landet. På alla de här platserna är hastighetsbegränsningen 30 km i timmen.
Det kanske är lika viktigt jämt året runt, men nu drar DECS-rassian 2025 igång. Det är ett samarbete mellan Energimyndigheten, VTI, DECS-branschens informationsråd, Nationella trafiksäkerhetsförbundet, NTF och bilprovningen. Allt samman ska ut på att öka bilisters medvetenhet om betydelsen av ett rejält däcksmönster på bildäcken. De får absolut inte vara mindre än 1,6 mm djupa. Vid däcksrassian rent praktiskt så erbjuds poliser att frivilligt kolla den här saken i samband med polisens trafikkontroller eller vid olika bensin- och laddstationer. En konflikt i Bolognorskogen i Gävle i somras har lett till att en man i 25-årsåldern nu åtalas för två fall av försök till mord.
Förmiddag i P4 Gävleborg, mån 8 sep 2025
Hjälper eller skälper det barnen? Vi får väl se vad föräldrarna säger efter nyheterna nu halv elva med Thomas Grop. Här hör vi om hur viktigt det är att ha koll på bildäcken nu när hösten knackar på. Ja, eller kanske är det lika viktigt jämnt året runt. Men nu drar DECS-rassian 2025 igång. Det är ett samarbete mellan Energimyndigheten, VTI, DECS-branschens informationsråd, Nationella trafiksäkerhetsförbundet, NTF och bilprovningen. Allt samman ska ut på att öka bilisters medvetenhet om betydelsen av ett rejält däcksmönster på bildäcken. De får absolut inte vara mindre än 1,6 mm djupa. Vid däcksrassian rent praktiskt så erbjuds poliser att frivilligt kolla den här saken i samband med polisens trafikkontroller eller vid olika bensin- och laddstationer. En konflikt i Bolognorskogen i Gävle i somras har lett till att en man i 25-årsåldern nu åtalas för två fall av försök till mord.
Förmiddag i P4 Kristianstad, mån 8 sep 2025
det handlar om fartsyn där Johanna i de lokala nätterna. Det gör det för mer än varannan bilist kör för fort förbi skolor. Det här visar mätningar som Nationella Trafiksäkerhetsförbundet NTF gjort i samband med skolstaten i augusti i år. Blickar vi ut i världen så hör vi om EU som överväger att införa nya sanktioner mot ett antal ryska banker och energiföretag för att öka trycket på Russland att avsluta kriget mot Ukraina. Det här rapporterar nyhetsbyrån Bloomberg och hänvisar till källor. En man i klippan i 40-årsåldern hade över 600 bilder och tre filmer med barnpornografiskt innehåll.