Färska resultat från bältesmätningar i Skåne

Nästan fyra av tio omkomna bilförare saknar bälte...

I Skåne använder 97 procent bilbälte i tätort, enligt NTF:s årliga bältesmätning. Undersökningen genomfördes i samtliga kommuner och bygger på 66 000 observationer. Totalt i landet ligger bältesanvändningen 95 procent. Bältesanvändningen bland kvinnliga förare ligger kvar på 99 procent från 2017 samtidigt som männens samtidigt som männens bältesanvändning sjönk 94 procent. Trots den relativt höga bältesanvändningen saknade 39 procent av de omkomna personbilsförarna bälte 2017.

NTF mäter bältesanvändningen i tätort där användningen är något lägre än vid ut- och infart till tätort.  Den andel av trafikarbetet som utförs av bilar med bältespåminnare var 87 procent 2017 och 83 procent 2016. Så sent som 2005 var andelen knappt 10 procent. (Källa: Trafikverkets Publikation 2018:143)
 
Så länge andelen bältespåminnare fortsätter öka så kommer det att påverka bältesanvändningen positivt. Men bara för att alla bilar har bältespåminnare betyder det inte att vi kommer se en 100 procentig bältesanvändning. Cirka 20 procent av de som omkom utan bälte under 2017 gjorde det i ett nyare fordon som sannolikt hade bältespåminnare så vi måste även öka förståelsen för bältets betydelse, säger NTF i Skånes verksamhetsansvarig, Mats Hedfors
 
För att ökningen av bältesanvändningen ska kunna anses ligga i linje med den utveckling som krävs för att nå målet med högst 220 dödade 2020 borde den, enligt Trafikverkets analysgrupp, ligga på 97 - 98 procent idag. De lokala resultaten från NTF:s bältesundersökning 2018 i Skåne, som bygger på observationer från länets samtliga kommuner, visar att 13 kommuner uppfyller det kravet. Det är endast fyra kommuner i Skåne som har lägre bältesanvändning i tätort än genomsnittet för Sverige, 95 procent.
 
Kvinnliga bilförare har ju nästan en 100 procentig bältesanvändning i Skåne. Endast i Hässleholm och Staffanstorp har männen högre bältesanvändning än kvinnorna. Det är märkligt att inte männen ska kunna ligga på samma nivå. Vi skulle behöva jobba mycket mer riktat och lokalt med attityd -och beteendepåverkande insatser mot i första hand manliga förare för att jämna ut sifforna, säger Mats Hedfors
 
Bilbältet är den absolut viktigaste säkerhetsdetaljen i bilen – både i framsätet och i baksätet. Inte minst är bältet viktigt vid lägre hastigheter, då det verkligen kan utgöra skillnaden mellan liv och död. Ett trepunktsbälte minskar risken att skadas svårt vid en kollision med ca 50 procent. Ett tvåpunktsbälte är inte lika effektivt men minskar skaderisken med 20 procent. Många bilar är utrustade med bältessträckare, som drar åt bältet och minskar onödigt slack. Trepunktsbälte i kombination med bältessträckare minskar skaderisken med ca 55 procent.

Resultat Skånes kommuner
 
Kontaktperson:
Mats Hedfors, verksamhetsansvarig, NTF i Skåne – 070 65 65 423
 
Checklista för god bältesanvändning
 
• Använd bältet. Även vid korta resor. De allra flesta olyckor sker i låg fart nära hemmet.
• Axelbandet över bröstet. Det diagonala bandet ska sitta över bröstet, så nära halsen som möjligt. Detta säkrar rätt vinkel på bältet så att det sitter mot de skelettdelar som bäst kan klara den kraft som uppstår vid en kollision, det vill säga axel och bröstben. Om du har det över eller under axeln kan det knäcka revbenen som i sin tur skadar hjärta och lungor. Bältesjusteraren, som många bilar är utrustade med, hjälper till att höja och sänka bältet så det hamnar rätt i förhållande till din längd.
• Höftbandet mot låren. Det nedre bandet ska sitta under höftkammarna ner mot låren, inte över magen. Om bältet sitter över magen kan det tränga in i buken och orsakar inre blödningar.
• Sträck bältet en extra gång. Bältet ska dras åt när du har satt det på dig. Ju närmare kroppen, desto bättre skydd ger bältet. Om bältet inte är sträckt kan du slå i ratten innan det gör någon nytta.

Nästan fyra av tio omkomna bilförare saknar bälte...

2018-12-06