Verksamhetschef edvard.bjornvinge@ntf.se 072 075 93 29
Här visas våra senaste pressmeddelanden.
Efter flera framgångsrika genomföranden återkommer utbildningen "Ta tillbaka ratten" till Jönköping under 2025. Utbildningen är särskilt utformad för pensionerade kvinnor som har körkort, men som p...
Endast en av 20 kommuner blir godkända efter att NTF observerat väglaget på gångstråk under vintermånaderna 2024–2025. Enligt kommunerna behövs mer resurser, bättre dialog och bättre samsyn kring v...
Däckrazzia firar 20 år. Sedan starten har drygt 31 000 bilister fått sina däck undersökta, resultat har kommunicerats till många fler och kunskapen om däcken har ökat. På vissa områden utvecklingen...
Mätningar av cykelhjälmsanvändning visar att vi har långt kvar för att kunna klara målen för 2030. Nu uppmanar NTF både kommunerna och cyklisterna att göra mer. Speciellt viktigt när pendelcyklinge...
Kan man tävla i trafiksäkerhet? Ja, visst kan man det! Mellan den 18 mars och 26 april anordnas #10sekunder för elever i hela Sverige. Tävlingen tar avstamp i det faktum att varannan bilist kör för...
Nästan var sjätte cyklist som skadas allvarligt har cyklat omkull på grund av halka. Om fler ska välja cykel framför andra transportmedel krävs bättre underhåll av cykelbanor. Kommunerna måste ocks...
Yrkestrafiken och företagsbilar som skyltar sitt företagsnamn borde föregå med gott exempel och verka för större hastighetsefterlevnad både i tätort och på landsbygden. Så är dock inte fallet. När ...
Den 31 augusti infördes nya regler för A-traktorer, bland annat finns det nu krav på att använda bälte. För mopedbil har bälteskravet funnits sedan länge, undantaget är om man har hjälm. Nationella...
Bra, men inte tillräckligt. Det säger forskare vid VTI och NTF om förändringen av trafikförordningen för A-traktorer som regeringen nyligen beslutade om. Också körkortsutbildningen måste göras om, ...
Över 13 000 gående skadas årligen i trafiken och den vanligaste olyckstypen är halkolyckor vintertid. NTF arbetar för att minska antalet fallolyckor och har därför undersökt hur väl snöröjning och ...
Här visas de senaste 7 dagarnas artiklar.
Eskilstuna-Kuriren, sön 29 jun 2025
Värnamo Nu, fre 27 jun 2025
Stadshusparkeringen kan man ju inte räkna med då den är fullparkerad av kommunanställda. Att använda Åbron till uteserveringar och glassförsäljning kan ju funka några dagar på sommaren, men resten av året lär det bli glest besökt. Vi har ju redan öde stenytor på Kyrktorget, Flanaden och i Storgatsbackens övre del som kan utnyttjas till något. I trafikplanen finns även en utredning av NTF om trafiken vid skolorna där man blandar hej vilt med olika trafikräkningar. Vid vissa skolor använder man egna mätningar en vecka och vid andra är det Trafikverkets årsmedeldygnstrafik. Detta är som att jämföra äpple och päron, och när man dessutom inte vet vilka vägar man hämtar uppgifter från blir det helt tokigt. I Kärda och Gällaryd har man räkningar på vägar som inte finns i anslutning till skolorna och på Lagastigen vid Enehagen är det väldigt virriga uppgifter.